ערן פולק מספר על טיפים שהוא אוהב לתת במסגרת ייועץ לעסקים

העולם העסקי במאה ה-21 מתאפיין בתחרותיות גבוהה ובשינויים תכופים, כולל כאלה משמעותיים במיוחד. בהתאם גבר הצורך בקבלת ייעוץ ממומחים מנוסים בתחום, ואחד המומחים היותר מומלצים הוא ערן פולק. פולק, שהיה מועמד לכהן כראש אגף התקציבים באוצר ו-ויתר על ההצעה, מייעץ לגופים עסקיים גדולים כמו גם קטנים, בתחומים שונים, וכדאי לכל בעל עסק ליישם את הטיפים שלו ולשפר את התנהלות העסק.

בידול

במרבית התחומים ישנה כאמור תחרות עזה – ואחד הכלים האפקטיביים ביותר לגבור על המתחרים הוא לבדל את העסק שלכם. בנוסף נדרש מיתוג מתאים לעסק, אבל חשוב להדגיש שסדר הדברים הנכון הוא קודם כל מציאת הייחוד שלכם, ורק על בסיס זה הלבשת המיתוג. ערן פולק (ראו כאן) מציין שישנם מודלים שונים שניתן להיעזר בהם כדי להכיר טוב יותר את העסק שלכם, ובהם מודל 5 הכוחות של פורטר ומודל SWOT – מודל שמפרט את החוזקות של העסק (Strengths), החולשות שלו (Weaknesses), ההזדמנויות שניצבות בפניו (Opportunities) והאיומים שאיתם הוא מתמודד (Threats). בחינה מדוקדקת ומפורטת של כל הנ"ל, בהיבטים השונים, מאפשרת לעסק לדעת מה מבדל אותו ממתחריו וגם כיצד להתנהל באופן הנכון ביותר.

מציאת שותפים לדרך

קשה עד בלתי אפשרי להצליח ללא עזרה – בהתאם מציאת שותפים מתאימים לדרך העסקית היא מפתח חשוב מאוד להצלחה עסקית. השותפים לדרך יכולים לנהל את העסק יחד אתכם או להיות עובדים, ולמעשה גם ספקים קבועים מהווים  סוג של שותפים לדרך ולכן כדאי להקדיש תשומת לב לבחירה מושכלת שלהם.

ערן פולק מדגיש כי בחירת שותפים לניהול עסק או לבעלות עליו חייבת להתבסס דווקא על שונות – כלומר לא לבחור אנשים זהים לכם או דומים עד מאוד, אלא דווקא את אלה שמשלימים אתכם ובפרט מצטיינים במקומות שבהם אתם מתקשים. לגבי בחירת עובדים ההמלצה היא לייחס משקל של ממש גם לאישיות ולא רק לכישורים המקצועיים, ובפרט להעדיף אנשים שאתם יכולים לסמוך עליהם בעיניים עצומות.

הצבת יעדים מדידים

הדרך להצלחה ארוכת טווח עוברת בתחנות מוגדרות היטב וביעדים מדידים. בנוסף הצבת יעדים לטווח הנראה לעין (שנה, מספר חודשים וכו') מגבירה את המוטיבציה היומיומית להשקעת מלוא היכולות הנדרשות כדי להגיע ליעד, ולמעשה אם הדבר אפשרי מבחינתכם, כדאי להציב גם יעדים יומיים וכך להיות בטוחים שזמן העבודה מנוצל באופן המיטבי.

למה ערן פולק ממליץ לבחון גם את ההוצאות ולא רק את ההכנסות?

באפן טבעי מרבית תשומת הלב במסגרת ניהול עסק מוקדשת לפעולות הנדרשות לייצור הכנסות ולצעדים שיובילו להרחבת מאגר הלקוחות והגדלת ההכנסות. יחד עם זאת אסור לשכוח גם את הצד השני במשוואה, ההוצאות, שהרי בסופו של דבר הכנסות גבוהות לא בהכרח מייצרות רווח גבוה, ולשם כך נדרשת גם הימנעות מהוצאות מופרזות. בהתאם ממליץ ערן פולק לבחון בקפידה כל הוצאה והוצאה ולוודא שהיא באמת הכרחית לצורך התפקוד האופטימלי של העסק.

יחס מכבד לכל העובדים ולכל הלקוחות

אמנם הצלחה עסקית נמדדת בעיקר בשורת הרווח, או בהערכת השווי של העסק, אולם חשוב לזכור שכל עסק משפיע על חייהם של רבים, וגם זהו פרמטר להצלחה – יחס מכבד של הבעלים והמנהלים לכל מי שנמצא מתחתם או לצידם. יחס נאות לעובדים מבטיח גם מחויבות גבוהה שלהם לעסק, יחס מכבד ללקוחות משפר את הסיכוי שהם יישארו לקוחות של העסק במשך שנים רבות, יחס מכבד לספקים מבטיח מערכת יחסים טובה איתם, ועוד גורם שחשוב להפגין כלפיו יחס מכבד הוא כדור הארץ – עסקים ידידותיים לסביבה נתפשים כאיכותיים יותר, ובעיקר מסייעים לצמצום הפגיעה בסביבה כך שגם הילדים שלנו והילדים שלהם יוכלו לחיות כאן בנחת.